سولفات سدیم چیست؟

مکان فعلی شما :  

سولفات سدیم چیست؟

سولفات سدیم از املاح فلزی اسید سولفوریک است به شکل پودر و بلورهای درشت شفاف بر حسب اینکه بدون آب یا آبدار باشد دیده می‌شود. این ماده در مجاورت هوا می‌شکافد و آبی را که موجب تبلور آن شده از دست می‌دهد و در آب به تدریج با پایین آمدن درجه حرارت حل می‌شود. در صورتیکه بی‌آب باشد کریستال‌های سفید رنگی با فرمول Na2SO4تشکیل داده و آن را تناردیت معدنی می‌نامند و هنگام هیدراته به فرمول Na2SO4.10H2O (دکا هیدرات) تبدیل شده و آن را نمک گلوبر می‌گویند. جامد دیگری از سولفات سدیم به شکل Na2SO4.7H2O (هپتاهیدرات) نیز موجود است. سولفات سدیم با تولید سالانه ۶ میلیون تن از پرمصرف‌ترین مواد شیمیایی است.

نام‌های دیگر: نمک سدیم سولفوریک اسید، تناردیت، دکاهیدرات، هپتاهیدرات، سدیم سولفات ، نمک گلوبر

 

نام و کد آیسیک سولفات سدیم

متداول‌ترین طبقه‌بندی در فعالیت‌های اقتصادی همان تقسیم‌بندی آیسیک است. تقسیم‌بندی آیسیک طبق تعریف عبارت است از : طبقه بندی و دسته بندی استاندارد بین‌المللی فعالیت‌های اقتصادی.این طبقه بندی با توجه به نوع صنعت و محصول تولید شده به هر یک کدهایی دو، چهار و هشت رقمی اختصاص داده می‌شود. کدهای آیسیک مرتبط با صنعت تولید سولفات سدیم در جدول زیر ارائه شده است.

ردیف کد آیسیک نام کالا
۱ ۲۴۱۱۱۶۱۸ سولفات سدیم

 

شماره تعرفه گمرکی

در داده وستدهای بین‌المللی جهت کدبندی کالا در امر صادرات و واردات و مبادلات تجاری و همچنین تعیین حقوق گمرکی و غیره از دو نوع طبقه‌بندی استفاده می‌شود که عبارت است از طبقه‌بندی و نامگذاری بر اساس بروکسل و طبقه‌بندی مرکز استاندارد و تجارت بین‌المللی بر همین اساس در مبادلات بازرگانی خارجی ایران طبقه‌بندی بروکسل جهت طبقه‌بندی کالاها استفاده می‌شود که در خصوص سولفات سدیم در جدول زیر ارائه شده است.

ردیف شماره تعرفه گمرکی نام نوع کالا حقوق ورودی SUQ
۱ ۱۹/۲۸۳۳ سولفات سدیم ۲۵ Kg