امضای تفاهم نامه وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی

مکان فعلی شما :  

امضای تفاهم نامه وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی

وزارتخانه‌های بهداشت و جهاد کشاورزی با امضای تفاهم‌نامه همکاری متعهد شدند تا به طور مشترک آلاینده‌ها، کودهای شیمیایی، باقیمانده سموم و فلزات سنگین را در محصولات کشاورزی کنترل و از مصرف فاضلاب در آبیاری اراضی جلوگیری کنند. براساس این تفاهم نامه همکاری مشترک این دو وزارتخانه که در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری ها و عوامل خطر مرتبط در ۴ ماده و ۳ بند به امضا رسید، ۲۲ تعهد برای وزارت جهاد کشاورزی، ۹ تعهد برای وزارت بهداشت و هشت تعهد مشترک در مدت اجرایی برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است. مشارکت در ارتقای کیفیت سموم و کودهای کشاورزی با رعایت معیارهای مناسب و استفاده بهینه از آن‌ها توسط کشاورزان و حذف سموم پرخطر با هدف رفع آلودگی آب و خاک و محصولات کشاورزی، تسریع فرآیند شناسنامه‌دار شدن مزارع، باغ ها، گل‌خانه‌ها و دامداری ها و پایش باقی‌مانده دارو، سموم و سایر مواد شیمیایی در فرآیندهای خام دامی و آبزی از جمله موارد تعهد وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد.
براساس این تفاهم نامه وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد با افزایش تولید و مصرف کودهای زیستی، آفت‌کش‌های غیرشیمیایی و بیولوژیکی ، ساماندهی نظام نسخه نویسی دامپزشکی و برنامه‌ریزی برای سموم و سایر مواد شیمیایی پر خطر را مورد حمایت قراردهد .
وزارت بهداشت نیز موظف گردید که در زمینه حمایت از سلامت کشاورزان و آموزش در قالب برنامه‌های بهداشت کشاورزی، پایش باقی‌مانده آلاینده‌ها در محصولات زراعی، گلخانه‌ای و باغی عرضه شده در بازار و برخورد مناسب به منظور اجرایی کردن توصیه‌های فنی و سلامت محصول اقدام کند. تدوین قوانین برای اخذ گواهی بهداشتی حمل فرآورده‌های خام دامی صادره از سوی سازمان دامپزشکی به وسیله کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی، تامین و جذب منابع مالی، مداخله بر اساس برنامه‌های عملیاتی تصویب شده توسط کمیته مشترک و ارایه اطلاعات و گزارش بیماری‌های قابل انتقال از راه غذا و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در جمعیت انسانی به طرف دوم، از دیگر تعهدات وزارت بهداشت در چارچوب این تفاهم‌نامه به شمار می‌رود.
بر اساس این تفاهم‌نامه همکاری، دو وزارتخانه همچنین تعهدات مشترکی را در زمینه حمایت از برنامه های کنترلی مواجهه شغلی کشاورزان با عوامل زیان آور شغلی، کنترل آلاینده‌ها، باقیمانده سموم، کودهای شیمیایی و فلزات سنگین، در محصولات کشاورزی و جلوگیری از مصرف فاضلاب برای آبیاری کشاورزی متقبل شده‌اند . بر پایه این گزارش، استفاده از فناوری‌های جدید در تولید، نگهداری، توزیع و نظارت بر مواد غذایی و همکاری در تدوین و اجرای برنامه ملی پیش‌گیری و کنترل مقاومت ضدمیکروبی از دیگر تعهدات مشترک دو وزارتخانه است.